Ex-Yu singlovi: 10 tajnih veza

Glas.ba RTV Kolumna

YU GRUPA “Mali medved” / “Bio jednom jedan pas” (Jugoton 1972.)

Interesantna pričica, neka moja lična, vezana je za ovaj singl. Ja sam ga obožavao. Ali nisam tih davnih godina, po tom pitanju imao baš previše istomišljenika u mom okruženju, pa čak ni onih koji su uopšte i imali tu ploču. Iz tog razloga nisam se prečesto hvatao za nju kada bi društvo svratilo na slušanje muzike, više sam to činio kada sam bivao sam. Bila je to onako – jedna moja lična pasija, gotovo svakodnevni ritual. Tako je i ostalo sve do 1999. godine kada mi je u ruke dospela knjiga “Fatalni ringišpil”, Aleksandra Žikića gde doslovce piše – da on ovu ploču smatra jednom od “najautentičnijih rock singlova čitave jugoslovenske produkcije”. I još važnije: Da se u njegovoj gimnaziji na svakog ko se zanimao za r’n’r, a nije imao ovu ploču i znao tekst napamet, gledalo sa otvorenim prezirom. Iako je došla kasno, bolja potvrda mog mišljenja i “tajnih veza” zaista mi nije bila potrebna. I da: još jedan singl iz 1972.

KORNI GRUPA “Etida” / “Jedna žena” (PGP RTB 1973.)

Ovo je svakako bio “tour de force” Korni grupe kada su singlovi u pitanju. I A i B strana ploče dovedene su gotovo do savršenstva u svakom smislu. Kompozitorski i aranžerski genij Kornelija Kovača, ovde je zablistao u punom sjaju, uz nesvakidašnje iskustvo i instrumentalne sposobnosti ostalih članova grupe.

TIME “Makedonija” / “Reci ciganko šta mi u dlanu piše” (Jugoton 1973.)

Problem “drugog albuma” bio je vrlo često prisutan, ne samo kod naših već i svetskih bendova. Pitanje je sasvim jednostavno, ali je odgovor težak: Kako prevazići samog sebe, kako potvrditi sjajan početni album? Mnogi su pali na tom ispitu. Dado Topić je već sa ovim singlom i kompozicijom “Makedonija” potvrdio da i te kako ima keca u rukavu, a Vedran Božic je čitavu “priču” zapečatio jednim od najlepših i najsvrsishodnijih gitarskih sola jugoslovenskog rocka.