Joni Mitchell - Zoran Modli - Dado Topic - Public Enemy

Na današnji dan u svijetu muzike: 28. juni / lipanj

Glas.ba RTV Na današnji dan

1846 – Registriran patent novog muzičkog instrumenta – saksofona. Konstruirao ga je belgijski dizajner muzičkih instrumenata Joseph “Adolphe” Sax (1814-1894) i nazvao svojim imenom. Prije ovog patenta, Sax je realizirao još nekoliko inovacija u dizajniranju drugih instrumenata, a prvi značajan rezultat je postigao u izradi bass klarineta. No, saksofon, koji je primjenu našao u gotovo svim muzičkim žanrovima, njegovo je životno djelo. Ako niste znali: Patentna prava Josepha Saxa na eksploataciju izuma trajala su samo 20 godina. S obzirom da se upotreba njegovog instrumenta rapidno proširila diljem cijelog svijeta, ostali proizvođači su se odmah po isteku prava intenzivno uključili izradu saksofona, a njegov izumitelj je dva puta proglasio bankrot.

1945 – Rođen David Knights, basist i suosnivač britanske rock grupe Procol Harum.

1969 – Objavljen drugi album Jeffa Becka i njegove prateće grupe “Beck-Ola (Cosa Nostra)”. Ocijenjen kao jedan od pravih primjera britanskog blues-rocka, album sadrži obrade Presleyevih “All Shook Up” i “Jailhouse Rock”, moćni blues komad “Spanish Boots” i nekoliko zapaženih instrumentala. Jeff Beck Group su bili planirani za nastup na Woodstocku i čak su bili navedeni na nekim promo plakatima, ali se grupa četiri mjeseca nakon objavljivanja ovog albuma raspala zbog međusobnih nesuglasica.

1971 – Kanadska kantautorica Joni Mitchell objavila svoj četvrti album ”Blue”, koji se smatra vrhunskim djelom pop muzike 20. stoljeća, a u nekim izborima uvršten je među najbolja izdanja žena u muzici, te je 1999. dobio počasnu Grammy nagradu kao izuzetno značajno djelo. Neki od istaknutih brojeva albuma su  “Little Green”, “Carey”, ”Blue”,  “This Flight Tonight”, ”California”, “A Case of You”.

1978 – Poslije šestogodišnje pauze, održano treće izdanje festivala Glastonbury (28. 6. do 8. 7.). Postao je poznat i kao “improvizirani” festival. Imao je minimalnu organizaciju, samo par objekata na livadi, a stage je dobivao struju iz jednog karavana postavljenog uz pozornicu. Festivalu bez velikih zvijezda prisustvovalo je – 500 gledatelja! No već sljedeće godine Glastonbury je krenuo u ozbiljnu organizaciju i sa samo još dvije pauze (1980. i 2006.) počeo se redovno organizirati, postavši najveći europski rock festival.

1979 – Rock pjevač Dado Topić završio snimanje svog prvog samostalnog albuma “Neosedlani”, tri godine poslije posljednjeg albuma grupe Time “Život u čizmama s visokom petom”. U ekipi muzičara u studiju bili su klavijaturista Christopher Nicholls, gitarista Josip Boček, bubnjar Ratko Divjak i basista Čarli Novak. Muziku i stihove uradio je Topić, koncipirajući 11 prog-rock songova kao niz epizoda u životnoj priči fiktivnog junaka Jovana, koji je napustio domovinu u potrazi za boljim životom i naslovi nekih tema su “Let 305”, “Na koncertu Rolling Stonesa”, “Apartman 1001”, “Milion dolara”, “Konji neosedlani” i “Hej, Jugosloveni”. Ambiciozno zamišljen u formi rock opere i urađen kao dvostruki album, “Neosedlani” bi možda veći uspjeh postigli da su imali koncertno predstavljanje, kojeg nije bilo, pa samo kao LP ploča nisu imali osobit uspjeh.

1980 – Izdavačka kuća Suzy objavila drugi album splitskog avangardnog kantautora Tome Bebića “Oya Noya”, s podnaslovom “Volite se ljudožderi 2.2”. Muziku i sve stihove je napisao Bebić i istaknutije pjesme su “Leute moj”, “Tu-tu, auto, vrag ti piz odnija”,”Devizna balada” i “Marčelina”. Alternativni pop-rock-world/etno izraz ovoga albuma i stil pjevanja Tome Bebića, koji je karakterizirao izrazito hrapavi glas, te njegova netipična opora lirika kao pojava su u velikoj mjeri bili drugačiji od gotovo svega što se tada događalo na domaćoj sceni. Donekle usporedivu s artističkim izrazom Toma Waitsa, Bebića je većina, ipak, slabo razumjela i još manje razumijevala, jer je bio ispred vremena. Tek poslije umjetnikove smrti (4. 2. 1990.) i poslije svjetske ekspanzije worldbeata, muzički i pjesnički opus Tome Bebića istican je kao inspirativan za nove generacije splitskih glazbenika.

1981 – Beogradski DJ i radijski voditelj Zoran Modli realizirao je najneobičniju radijsku emisiju na ovim prostorima. Već je dvije godine bio autor emisije “Ventilator” u programu Beograda 202, a još duže je bio profesionalni pilot i nastavnik letenja na beogradskom sportskom aerodromu, što javnost uglavnom nije znala. Te subote, koja je bila redovni termin njegove emisije, spojio je, dakle, svoje dvije profesionalne strasti i, leteći u malom zrakoplovu iznad Beograda, Novog Sada i Zrenjanina, vodio je trosatnu emisiju uživo iz zraka. O kakvom je poduhvatu riječ ilustrira činjenica da je Modli u isto vrijeme morao komunicirati s tehničarom u avionu, kontrolorom leta na aerodromu i tehničarima u studiju Radio Beograda, razgovarati s gostima koje je telefonom uključivao u program, najavljivati pjesme – i uz sve to pilotirati.

1986 – Beogradska rock grupa Jugosloveni završila snimanje debi albuma “Došlo mi je da se napijem”. Producirao ga je Kornelije Kovač, koji je svirao i klavijature u svim pjesmama, a tekstove i aranžmane napisao je Zoran Paunović, osnivač grupe te njen pjevač i bubnjar. Album se pojavio krajem godine pod etiketom Komuna/Diskoton i donio je najveći hit u cijeloj karijeri grupe, pjesmu “Jugosloveni”, a izdvojile su se još “Nama nije suđeno”, “Debeli moj” i “Došlo mi je da se napijem”.

1988 – Američka hip hop grupa Public Enemy objavila drugi album “It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back”, koji je muzička struka ocijenila kao jedan od najutjecajnijih albuma svih vremena, a kritičari su ga u izboru ”500 najvećih albuma svih vremena” rangirali kao 48., što je najbolja pozicija za rap izdanja. Istaknuti songovi: “Bring the Noise”, “Don’t Believe the Hype”, “Night of the Living Baseheads”, “Black Steel in the Hour of Chaos”, “Rebel Without a Pause”.

1988 – U izdanju Jugotona izašao 13. album Olivera Dragojevića “Svirajte noćas za moju dušu”. Uz naslovnu pjesmu zapažen je bio još duet sa Goranom Karanom “Tu non llores mi querida” te jedina pjesma koju na ovom izdanju nije napisao Zdenko Runjić, “Što to bješe ljubav” autora Aleksandra Radulovića na tekst Marine Tucaković.

2005 – Trećim koncertom na Hipodromu u Beogradu, Bijelo dugme je završilo povratničku turneju, čije su prve dvije epizode bile u Sarajevu i Zagrebu. S trojicom originalnih pjevača i svim instrumentalistima osim pokojnog bubnjara Ipeta Ivandića, Dugme je realiziralo najposjećeniju seriju rock koncerata u regiji – sa po 60.000 gledatelja na Koševu i Maksimiru te oko 240.000 na Hipodromu, ostvaren je rekord kojeg nije postigao niti jedan svjetski rock bend koji je gostovao na ovim prostorima.