Paraf

Pred izlazak sabranih djela riječkih Parafa urađen prvi studijski snimak kultnog ‘Golog otoka’

Muzika - regija Show Time

Oni koji su upućeni u rano naslijeđe punka na ovim prostorima znaju o čemu je riječ: postoje mitske, fantomske pjesme, najčešće nikada formalno objavljene, poznate s koncerata izvođača koji su davno postojali, a ‘Goli otok’ grupe Paraf sigurno je najmitskiji “fantom” cjelokupnoga regionalnog punk i novovalnog perioda.

Uz ‘Narodnu pjesmu’, apsolutni favorit na gotovo svim nastupima prve postave Parafa, i ‘Goli otok’ je izazivao delirij među raspamećenom publikom. Nažalost, zbog politički nepodobnog teksta, ta pjesma nije mogla ići na njihov album prvijenac ‘A dan je tako lijepo počeo’, niti je zato ikada studijski snimljena. Kako je nakon toga albuma Paraf promijenio postavu i krenuo u drukčiju fazu djelovanja, ‘Goli otok’ više se nije izvodio ni uživo.

Poslije Drugoga svjetskog rata za vrijeme socijalističke Jugoslavije, od 1949. do 1988., na Golom otoku organiziran je strogi zatvor, gdje su na početku isključivo bili zatvarani politički zatvorenici, no poslije i klasični kriminalci te maloljetni delikventi. Goli otok je postao zapravo simbol ne samo jugoslavenskoga, nego bilo kojeg totalitarnog režima. Danas se o tome sve zna, tema je detabuizirana, ali 1978. godine, kada je skladba nastala, o Golom otoku moglo se pričati samo privatno. Utoliko je već i uzimanje takve teme i njeno javno izvođenje na koncertima za tadašnje rock poklonike bila prava senzacija i eksplozija bunta. Premda je tekst tinejdžerski naivan, pjesma je punkorvni razarač, a kao diranje u zabranjeno, izazivala je euforije u publici te ostala zapamćena kao  jedna od ikona exYu punka sve do današnjih dana.

Jedini snimak originalne pjesme napravljen je Puli 1979. i konačno uvršten u box-set Parafa ‘Sabrana djela 1976.-1987.’.

No, gotovo 40 godina nakon napuštanja Parafa, Valter Kocijančić, pjevač i gitarista prve postave, vraća se ostavštini benda upravo realizacijom studijske verzije ‘Golog otoka’. Uz pomoć pratećeg benda Perspektiva (Alen Tibljaš – bubnjevi, Robert Jovanović – bas, Vlado Simcich Vava – gitara) majstorski je adaptirao nikad zaboravljenu pjesmu. Nova verzija toliko je uvjerljiva, da zvuči kao da je snimljena prije četiri decenije, a ne sada. Glas Valtera Kocijančića zvuči kao na nastupnom singlu i albumu Parafa, bend se nije štedio u interpretaciji, a sve zaokružuje produkcijska završnica Mateja Zeca.

Valter Kocijančić (foto Marino Paštar)
Valter Kocijančić (foto Marino Paštar)

Prva promocija Parafovog jedinstvenog boxa zakazana je u Rijeci, 7. 3. 2019., u legendarnom klubu Palach, kada će, poslije tribine o muzičkom naslijeđu benda, koncert održati Valter i Perspektive koji će izvesti nekoliko pjesama s prvog albuma, a onda i gotovo cjelokupna druga postava Parafa, uključujući i pjevačicu Vim Colu, s repertoarom iz drugog dijela stvaralaštva Parafa.

Četverostruki box-set ‘Paraf – Sabrana djela 1976.-1987.’, koji će se pojaviti za nekoliko dana, jedan je od najiščekivanijih diskografskih projekata na ovim prostorima, s obzirom da su Parafi jedini od relevantnih formacija iz razdoblja punka i novog vala koji dosad na CD formatu nemaju zabilježen barem dio svoga stvaralaštva.

Box-set grupe konačno na CD-ima donosi sve originalne snimke i uključuje i dosad neobjavljeni četvrti album ‘Paraf Live’ sa snimkama uživo iz 1985. i 1986. godine. Dio box-seta je i booklet na 72 stranice koji uključuje mnogobrojne poznate i dosad neobjavljene fotografije benda, kao i kronologiju, bilješke Ivana Moleka i Velida Đekića te intervju koji je Bojan Mušćet vodio s originalnom postavom.