Zdenko Franjic_photo_by_Tomislav_Tompa_Zebic

Zdenko Fanjić: čovjek iz podzemlja koji je napokon dobio nagradu za životno djelo

Muzika - regija Show Time

Ima tako nekih ljudi, u različitim sferama, koji su gromade, ali ipak o njima šira javnost malo ili ništa ne zna. Nije to sramota za velikane, jer su takvi postali, među ostalim, i zbog nenametljivosti koja se danas smatra manom. Sramota može biti samo naša, za svakoga onoga iz rock svijeta, koji nije čuo za djelo Zdenka Franjića.

Ovaj veliki-mali diskograf, koji je sredinom 1980-ih utemeljio svoj nezavisni label ”Slušaj najglasnije”, prvi je dobitnik trofeja za životno djelo koje će mu dodijeliti nova hrvatska nezavisna novinarska muzička nagrada Rock&Off, na premijernom izdanju 31. 1. u zagrebačkoj Tvornici kulture. Priznanje od takvog društva je prava stvar. Dodijeljeno osobi poput Zdenka – i najbolja stvar.

Evo obrazloženja objavljenog na oficijelnoj stranici Rock&Offa.

Znate li što je zajedničko Majkama, Overflowu, Kojotima, Goriboru, MORT-u i Bambi Molestersima? Svi su, naime, imali istu početnu stanicu svog glazbenog putovanja: Zdenka Franjića i njegovu izdavačku kuću, ”Slušaj najglasnije“.

Naravno, nabrojeni su tek djelić bogatog kataloga koji je u posljednja tri desetljeća udomio niz imena, od koprivničkih Beatlesa, The Bugsa, preko kultnih Satana Panonskog i Jure Klavijature pa sve do Damira Avdića koji svojim stihovima postavlja preciznu dijagnozu cijele regije. Za svoje zasluge u pružanju diskografskog prebivališta i boravišta desecima bendova, kao i za neumorni rad na predstavljanju i održavanju hrvatskog undergrounda, Zdenko Franjić postat će prvi dobitnik Nagrade za životno djelo Rock&Off nezavisne glazbene novinarske nagrade!

Od 1987. do danas, Zdenko Franjić je na svojoj etiketi ”Slušaj najglasnije“ objavio preko 200 izdanja, na kazetama i CD-ovima, s punokrvnim omotima koji su često znali šokirati slučajne posjetitelje Zdenkovog štanda. Njegovi inozemni kolege danas su pak postali direktori hipsterskih „indie labela“, ušavši u kolo s velikim korporacijama i otvorivši moderne urede na visokim katovima poslovnih zgrada u Londonu i New Yorku.

No, Zdenku je oduvijek bio najdraži open space njegovog štanda i sloboda koju je imao u strastvenom predstavljanju svježih zvukova iz hrvatskih garaža. Uostalom, on je New York ionako već odavno bombardirao svojom serijom kompilacija ”Bombardiranje New Yorka“ čije je prvo, antologijsko izdanje okupilo zavidnu postavu: Satan Panonski, Sköl, Messerschmitt, Majke, Machine Gun i Kaotične duše.

U Franjićevom ‘profesionalnom’ životopisu nije zanemariv ni njegov umjetnički alter ego, Lutajući DJ Zdena. Glazbeni kritičar Aleksandar Dragaš nazvao ga je ”kraljem undergrounda“, a njegov broj mobitela i dalje je prvi i najvažniji u imeniku jednog mladog benda u potrazi za izdavačem.

”Nisam imal pametnijeg posla“, Franjićev je odgovor o pokretanju vlastite etikete, a svim tapšanjima, priznanjima i nagradama unatoč, i danas ćete ga najčešće naći za svojim štandom u Močvari, ispred Bookse ili na nekom glazbenom festivalu, skrivenog iza kutija CD-ova, kazeta, fanzina i stripova. Skrivenog iza pametnijeg posla.

Zdenko Franjic
Zdenko Franjić na svom pametnom poslu