Fenomen žena u Sahara rocku

Muzika - svijet Show Time

Mnogi tvrde: najbolja gitarska muzika danas dolazi sa područja Sahare i u izvedbi nomadskih naroda Malija, Nigera, Maroka, Tunisa, Alžira…

Moderni muzički svijet danas je pretežno orijentiran na zapadnjačku (anglo-američku) produkciju, zapostavljajući većinu toga što se zbiva na drugom kontinentima, pa i afričkom, makar je taj kontinent, može se reći, presudna kolijevka muzike.

Puno je već izvođača sa ovog područja koji su ostvarili planetarnu popularnost, kao Tinariwen, Angélique Kidjo, Miriam Makeba (Mama Africa), Ali Farka Touré, Mdou Moctar i Bombino. U ovoj priči, pak, fokusiramo se na fenomen žena u saharskom i općenito afričkom rocku.

Uprkos uobičajenoj predodžbi o njihovoj izoliranosti, zapostavljenosti i diskriminaciji u afričkom društvu, desetine žena uspjele su se nametnuti kao važan faktor na afričkoj sceni, ali nije slučajno da su uglavnom sve istovremeno i aktivistice u pokretima za ljudska prava.

Izdvajamo šest žena.

Oum El Ghaït Benessahraoui (1978.), poznatija kao Oum, je marokanska kantautorica. Smatra se ambasadorom marokanske kulture i u svojim pjesmama miješa hassani, jazz, gospel, soul, afrobeat i sufi muziku.

Sona Jobarteh (1983.) je multiinstrumentalista, pjevačica i kompozitorka gambijskih korijena. Ona je iz jedne od pet glavnih griot porodica koje sviraju koru u Zapadnoj Africi i prva je žena profesionalna kora umjetnica koja dolazi iz porodice Griot. Njena muzika je jedinstveno postavljena između očuvanja njenog bogatog kulturnog naslijeđa i modernog stila koji se odnosi na aktuelnu eru i publiku iz cijelog sveta.

Fatoumata Diawara (romanizirano: Fatumta Jawara), rođena 1982. u Obali Slonovače, malijska je kantautorica i glumica koja trenutno živi u Francuskoj. Diawarina muzika kombinira tradicionalni Wassoulou sa internacionalnim stilovima.

Mariem Hassan (1958. – 2015.) bila je saharska pjevačica i tekstopisac iz Zapadne Sahare. Obično je pjevala na Hassaniyya jeziku, arapskom dijalektu kojim se govori uglavnom u Zapadnoj Sahari i Mauritaniji, a povremeno je pjevala i na španskom. Njena upotreba španskog jezika bila je povezana sa bivšim statusom Zapadne Sahare kao španske kolonije.

Brenda Nokuzola Fassie (1964. – 2004.) bila je južnoafrička pjevačica, tekstopisac, plesačica i aktivistica. Njeni fanovi od milja je zovu MaBrrr, a poznata je i kao “Kraljica afričkog popa”, “Madonna of The Townships” ili jednostavno kao Crna Madona. Njene smjele scenske ludorije stekle su reputaciju “nečuvenih”. Ironično, njeno ime Xhosa, Nokuzola, je žensko ime koje znači “tiha, smirenost ili mir”.

Oumou Sangaré (1968.) je malijska umjetnica Wassouloua, koju se naziva i “ptica pjevačica iz Wassouloua”. Wassoulou je istorijska regija južno od rijeke Niger, gdje muzika potiče od vjekovne tradicionalne pjesme, često u pratnji kalabaša.