Kada je 1985.godine Patrick Suskind objavio novelu ”Perfume – Story of a Murderer”, nije mogao znati koji silan utjecaj će njegova knjiga imati desetljećima nakon što je napisana. U tom horror-thriller žanru, jedino mu može parirati ”The Silence of the Lambs” Thomasa Harrisa iz 1988., s time da, literarno gledajući, Suskindov roman ima daleko veću težinu.
U svojoj noveli Suskind istražuje najpotcjenjenije ljudsko čulo, čulo mirisa. Čulo emocija, isto tako čulo senzualnosti i seksualnosti, a i ponajmanje ‘popularno’ čulo. U knjizi je ono majstorski provučeno kroz priču o siročetu Grennouileu, koje je rođeno u Francuskoj u 18. stoljeću, a posjeduje nevjerojatno istančano čulo mirisa. Upravo ta začudna priča, prodata u preko 20 miliona primjeraka širom svijeta, poslužila je kao predložak Tomu Tykveru (dobrom prijatelju Patricka Suskinda) za filmsku adaptaciju, 2006. godine.
Film ”Perfume: The Story of a Murderer” (u kojem glume i neke zvijezde kao što su Dustin Hoffman i Alan Rickman) nije uspio dočarati u potpunosti svijet mirisa Patricka Suskinda, pa je 12 godina poslije, 2018., snimljena serija u produkciji ZDF-a i Constantin Filma, koja je, pak, puno bolje prihvaćena od strane kritike i medija širom svijeta (Netflix je otkupio prava svjetske distribucije). Serija je slobodna adaptacija Suskindove novele, smještena je u dva različita perioda, a oba u današnje doba.
Mlada kantautorica Katharine, ubijena je, a tijelo izgleda kao da je korišteno u ritualne svrhe. Njena prelijepa duga crvena kosa je potpuno odstranjena, kao i pubične i pazušne dlačice, zajedno s velikim dijelom tkiva. Istragu vodi mlada inspektorica Nadja Simon, koja si je život zakomplicirala vezom sa šefom, tužiocem Grunbergom. Ubrzo u centar istrage dospijeva skupina nekadašnjih prijatelja iz internata, koji su svi međusobno emotivno, ili seksualno povezani, a naravno poznavali su Katharine. Zajednička strast im je istraživanje svijeta mirisa i obožavanje Suskindovoga romana ”Parfum”….
Priča serije je najblaže rečeno veoma komplicirana. Osim što radnja skače iz sadašnjosti u prošlost, ono što malo umanjuje kvalitetu doživljaja, jeste dosta komplicirano i složeno razrješenje.
No, s druge strane nešto je u ovoj seriji zaista fascinantno. Fotografija. Nevjerojatna fotografija. Takav stilizirani doživljaj filmske umjetnosti u TV seriji već dugo nisam vidio. Čovjek koji je zadužen za kameru je Poljak Jakub Bejnarowicz. Ne vrijedi nabrajati sve njegove nagrade, dovoljno je pogledati ovu seriju o kojoj pišem. Inače, serija obiluje stiliziranom erotikom i seksom. Pa kada se pribroje brutalni prizori umorstva, očito se nije moralo paziti na cenzorski predikat, od čega boluju američke serije. Likovi su gotovo svi redom malo ‘pomaknuti’, a zajednička im je crta očajnička želja za prihvaćanjem. Tu se ušlo u dubinu Suskindova romana. Pitanje, dokle smo spremni ići da budemo prihvaćeni i voljeni, ovdje je rastegnulo granice, gotovo ih izbrisalo. Sva ubojstva su povezana sa željom da budemo voljeni i željeni.
Da li nekome ova serija bude morbidna? Brutalna? Definitivno da. No najviše će primjedbi biti na zapetljani rasplet, tj. sam završetak prve sezone. Kao i u ”Sharp Objects”, budite jako skoncentrirani baš na samome kraju zadnje, šeste epizode.
Gledati ili ne gledati? Ja bih mogao još jednom. Ali jasno je da ova serija ipak nije za svakoga. Za sve ljubitelje morbidnih priča, Suskinda, brutalnih odnosa, patoloških karaktera i malo grublje erotičnosti ne bi trebalo imati dvojbe.
Dodatak: Svi znaju da biramo partnera djelomično po mirisu, feromonima. Nos nam prikriveno govori tko bi mogao biti dobar odabir za spolnog partnera u genetskom smislu reprodukcije. No koliko je osjet mirisa slabo poznat da ilustriram ovako: Nedostatak vida – sljepoća; Nedostatak sluha – gluhoća; Nedostatak njuha…….?
Izvor: Titlovi.com (IgaBiva)