Kako je bivši Dan Republike upisan u anale ovdašnjeg rocka

GPS za dušu Vremeplov

Skoro pola stoljeća ovaj smo datum, 29. novembar/studeni, u bivšoj državi slavili kao Dan Republike i u rocku ga je označilo Zabranjeno pušenje istoimenom pjesmom, rado slušanom i poslije više od 30 godina. No, za samu muziku ovo zaista jeste zanimljiv vremeplovski datum. Krenimo redom…

Skenderija i Dom mladih

Prvi događaj je i vezan uz obilježavanje državnog praznika: 29. 11. 1969. Tito je u Sarajevu svečano otvori Skenderiju, prvu veliku sportsku i koncertnu dvoranu u BiH. Bio je tek treći takav prostor u Jugoslaviji, poslije ljubljanske Hale Tivoli (od 1965.) i beogradske Hale sportova (otvorena ’68.), ali ih je kapacitetom nadmašio.

Sarajevska dvorana, nazvana po kvartu u kojem se nalazi, ubrzo je postala mjesto održavanja brojnih velikih koncerata i festivala, a prvi je bio Vaš šlager sezone ’70, koji se preselio iz puno manjeg prostora dvorane Đuro Đaković (od 1992. Bosanski kulturni centar). Među značajnim muzičkim događajima u Skenderiji svakako je “povratnički koncert Indexa” u februaru 1975. godine i dvostruki koncert “Kad bi’ bio bijelo dugme” početkom 1976. godine, s kojim je formalno i započeo fenomen “dugmemanija”.

Neposredno uz Skenderiju izgrađena je i dodatna manja dvorana, kapaciteta oko 2.000 mjesta, isključivo namijenjena za koncerte. Nazvana je Dom mladih i postala je kultni prostor u kojem su počinjali i afirmaciju stjecali svi sarajevski sastavi te, također, gostovali najvažniji izvođači iz cijele zemlje. Dugogodišnji urednik programa Doma mladih bio je Želimir Altarac Čičak, koji ovdje, kao jedan od projekata, 1986. organizira prvi “Yu haevy metal fest”, koji će biti tradicionalan sve do početka rada u BiH.

U granatiranju Sarajeva tokom ’90-ih godina, zanimljivo, ozbiljno je oštećen samo Dom mladih i u njemu programi nisu mogli biti organizirani sve dok nije obnovljeni i opet otvoren 2007. Na prvom koncertu, 8. 2., nastupili su Regina, Erogene zone i Protest.

Ako niste znali: Za prvi doček Nove godine u Domu mladih, sarajevska grupa Čičci je 31. 12. 1969. započela maratonski nastup koji je trajao punih 26 sati. Ovaj rekord obaraju Kodeksi već za Novu 1971. godinu, također u Domu mladih, svirajući maraton od 32 sata.

Na fotografiji je današnji izgled unutrašnjosti Doma mladih, koji je ozbiljno oštećen u granatiranju Sarajeva tokom ’90-ih te je obnovljen i opet otvoren 2007.

Dom mladih Sarajevo

Rođena YU grupa

U vremenskom slijedu drugi događaj koji je ušao u anale rocka dogodio se na prvom nastupu grupe Idejni posed u zemunskom klubu Sinagoga, 29. 11. 1970. godine. Kućni DJ kluba, tada poznati i vrlo popularni radijski disk džokej Zoran Modli pozvao je publiku da im odabere neko bolje i stalno ime. Na kraju večeri izabran je jedan prijedlog i bend je preimenovan u – YU grupu. Bio je državni praznik, pa se ideja svidjela članovima benda (naslovna fotografija). Tadašnju postavu činili su Dragan Dragi Jelić (gitara), Živorad Žika Jelić (bas), Miodrag Okruglić (klavijature) i Velibor Bogdanović (bubnjevi).

YU grupa je kao tradiciju uvela redovne rođendanske nastupe 29. 11., a evo još jedne zanimljivosti iz njihove biografije.

U prvom sastavu braće Jelić, VIS-u Albatros, s početka ’60-ih, u kojoj je Dragi bio basista, a Žika ritam gitarista, solo gitaru je svirao i njihov treći brat Rade, ali on je ubrzo odustao od rocka. Tridesetak godina kasnije, 1992. godine, kao gitarista će u YU grupu doći Petar Jelić – Radetov sin!

YU grupa 1970.

Pop mašina i prvi ovdašnji koncertni album

U beogradskoj Hali sportova je 29. 11. 1975. tada vrlo cijenjena progresivna hard rock grupa Pop mašina (basista i pjevač Robert Nemeček, gitarista i pjevač Zoran Božinović te bubnjar Mihajlo Bata Popović) održala je koncert na kojem je snimljena njihova poznata pjesma “Put ka suncu” za istoimeni live album. On će početkom naredne godine biti objavljen u izdanju RTV Ljubljana. Uz ovu numeru, čije je koncertno trajanje 19 minuta, na izdanje su uvrštene još “Tražim put”, “Sećam se” i “Negde daleko”, koje su snimljene na dva koncerta početkom 1974. također u beogradskoj Hali sportova.

I to je prvi cjeloviti koncertni rock album koji se ovdje pojavio.

Prije njega, u ljeto 1975., objavljen je dvostruki album Korni grupe “Mrtvo more”, čija je jedna ploča zapis s oproštajnog koncerta ovog benda u Novom Sadu, ali je druga ploča kompilacija najuspješnijih singlova, pa se ovo izdanje zvanično ne vodi kao live album.

Događaj o kojem govorimo važan je zbog još dva detalja. Prije Pop mašine svirao je tada još nedovoljno poznati Parni valjak, koji je tek nekoliko mjeseci ranije formiran na temeljima Grupe 220 i koji se prvi put predstavio uživo na jednom velikom koncertu. Drugi ‘uvodni’ izvođač bio je Oliver Mandić, a on će tek tri godine kasnije debitirati kao solo izvođač s prvim hitom “Ljuljaj me nežno”.

Pop mašina

Razvoj privatnih diskografskih kuća u regionu

U Zagrebu je 29. 11. 1990. počela raditi privatna diskografska kuća Dancing Bear, započevši djelovanje iz malog CD shopa u Tkalčićevoj ulici. Prvo izdanje u njihovom katalogu bila je kompilacija “Zagreb City Limited / The Best Of Techno”, koja je sa izborom domaćih tehno izvođača (Rave Nation, Brain Machine, Cortex Thrill, Naomi, Chorea, I.N.R.I. Show, Nostromo) objavljena prije Nove ’91. – i prvo je izdanje ovog žanra u regionu.

Dancing Bear nije bio baš prvi. U decembru 1984. je album “Bijelo dugme” izašao kao prvo izdanje privatne etikete Kamarad koju su zajedno osnovali Goran Bregović i Zdravko Čolić i tvrtku registrirali u Domžalama u Sloveniji zbog povoljnijih poreznih uvjeta, a ona je služila samo za objavu njihovih izdanja. Zatim je 1987. u Sloveniji etiketu Dallas Records utemeljio rock producent i menadžer Goran Lisica Fox), što su korijeni domaće diskografije u privatnim rumaka, ali Dancing Bear je, ipak, bio na čelu prave lavine koja će odmah uslijediti.

Ideju o privatnoj i nezavisnoj produkciji Take It Or Leave It u Beogradu je krajem 1991. realizirao Saša Gočanin, tadašnji reporter Radio Politike. Godine 1992. počeo je raditi Aquarius klub, koji se smatra kolijevkom hrvatske hip hop scene, klupske DJ scene i elektronske muzike, a na njegovim temeljima je 1995. u Zagrebu rođen Aquarius Records. Beogradski record label Metropolis Records utemeljen je 1994. Slijedi Menart, koji je najprije utemeljen (opet) u Sloveniji, a u Hrvatskoj počinje djelovati krajem ljeta 1997. U to vrijeme otprilike u Beogradu nastaje Multimedia Records i u Sarajevu Hayat Productions.

Bijelo dugme - Kamarad