Predstava Naše nasilje i Vaše nasilje

Šok u predstavi: glumica izvlači državnu zastavu iz spolovila

Cooltura Gledam

Oliver Frljić, kontroverzni kazališni reditelj iz Hrvatske (rođen 1976. u Travniku), opet je uzburkao duhove i raspirio strasti, ponajviše kod moralnih dušebrižnika.

Dok, s jedne strane, pobornici slobode umjetničkog izražavanja smatraju da je u tom smislu sve dopušteno ako je u funkciji afirmativne kritike, te da upravo šokiranje javnosti ima najveći efekat na skretanje pažnje, druga strana smatra da se neke granice ne smiju prelaziti.

Najviše polemika o toj dilemi u cijelom svijetu pratili smo nakon krvavog napada na redakciju pariškog satiričnog lista Charlie Hebdo, početkom januara prošle godine, kada je 12 ljudi ubijeno zbog objave karikature proroka Muhameda. Suludo je očekivati da bilo kakvo nasilje može rezultirati ”ispravnim” odgovorom ko je u pravu, pa se i nakon tog tragičnog terorističkog čina i dalje događa da jedni, u ime umjetnosti i slobode, provociraju i traže svoje odgovore na izazove modernog doba, dok drugi čvrsto stoje iza stava ‘samokontrole’ i ‘samocenzure’.

Vratimo se predstavi Olivera Frljića. Nova njegova teatarska postavka ”Naše nasilje i vaše nasilje” imala je premijeru početkom ljeta na poznatom austrijskom festivalu Wiener Festwochen i kritičari su ispisali većinom negativne ocjene (Die Presse: ‘Cinizam bez mjere i smisla’), ali i poneku pohvalu (Wiener Zeitung: ‘Bez tabua u svojem bavljenju odnosnom i povezanošću fašizma i kapitalizma’).

Još žešće reakcije dogodile su se na gostovanju u izrazito katoličnoj Poljskoj, gdje je publiku najviše šokirala i povrijedila scena u kojoj gola žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu, zatim erotizirani ples uz melodiju božićne pjesme “Tihe noći” te pojava Isusa Krista, koji silazi s križa i siluje ženu. Budući da, uz to, većina glumaca nastupa bez odjeće – predstavu su kazneno prijavili poljski političari koji su je odgledali.

Naše nasilje i Vaše nasilje, predstava HNK Rijeka

Zanimljivo je da predstava još nije izvedena nigdje u Hrvatskoj i da će premijeru imati tek 22. 11. 2016. u HNK Rijeka. U međuvremenu, izaziva i sigurno će izazivati buru na svim gostovanjima, od Berlina do predstojećih izvedbi u Sloveniji, Rumuniji i Srbiji.

To se već događa i u Sarajevu, gdje je ”Naše nasilje i vaše nasilje”, u okviru festivala MESS, zakazano za večeras, 9. 10., na sceni Narodnog pozorišta.

Hrvatsko kulturno društvo Napredak zatražilo je skidanje predstave s repertoara zbog vrijeđanja osjećaja katolika i muslimana, ali je Direkcija festivala to odbila, objavljujući:

‘Direkcija Festivala MESS smatra da u demokratskim i slobodnim društvima umjetnici i umjetnice imaju pravo kritički propitivati sve aspekte društvene stvarnosti. Traženje zabrane predstave je izraz nedemokratskog čina s obzirom da su umjetničke slobode jedna od najvažnijih evropskih vrijednosti.’