Kakva je sudbina IN Musica, Exita i OK Festa?

Muzika - regija Muzika BiH Show Time

Neki znameniti svjetski festivali, kao Glastonbury, Coachella i Bonnaroo, otkazani su ili pomjereni zbog pandemije, a dodatno još, u svjetlu predviđanja da bi se publika na velike nogometne stadione mogla vratiti tek iduće godine, istražujemo kakva je ovogodišnja sudbina najvećih regionalnih open-air festivala.

Kalifornijski festival Coachella, planiran od 10. do 12. te od 17. do 19. aprila, prije mjesec dana je termin održavanja pomjerio na deseti mjesec, dok je dok je drugi poznati američki festival, Bonnaroo, originalni termin u junu zamijenio novim krajem septembra. No, znameniti engleski Glastonbury (24.-28. 6.) u martu je objavio da se ovogodišnje izdanje otkazuje.

S druge strane, njemački Rock am Ring (5.-7. juni) još ne spominje pomijeranje ili otkazivanje, osim objave da ”u svakom slučaju slijedi smjernice zdravstvenih vlasti, jer zdravlje umjetnika, obožavatelja i zaposlenih ima prioritet pri organizaciji festivala i uvijek je na prvom mjestu u svim aspektima”. Mađarski Sziget, pak, zakazan u prvoj polovini osmog mjeseca, pripreme za festival obavlja prema planu.

Treba reći da se programi svih velikih svjetskih festivala temelje na najatraktivnijim (i najskupljim) internacionalnim zvijezdama, koji pozive za nastupe prihvaćaju tek kada mogu uvezati cijelu turneju ili veći niz koncerata u tom razdoblju. Ako se to naruši, a već jeste, organizacija mnogih festivala je neizvjesna.

U tom smislu, moglo bi se reći da su ugrožena i dva najveća festivala u ovoj regiji, zagrebački IN Music i novosadski Exit, čiji lineup pretežno ovisi o atraktivnim svjetskim izvođačima, kao što je i njihova publika u najvećoj mjeri internacionalna.

IN Music je najbliži i zakazan je od 22. do 24. 6. te bjelosvjetski lineup čine znameniti ex-Floyd projekt Nick Mason’s Saucerful Of Secrets, The Killers, Beck, Deftones, The Lumineers, Gogol Bordello, Rival Sons

Za ilustraciju: na zvaničnoj stranici Nick Mason’s Saucerful Of Secrets nema više ni jednog najavljenog nastupa prije jeseni. Znači li to da ne planiraju Zagreb?

No, organizator ovog festivala nije opterećen samo pandemijskim okolnostima. Zagreb je, nažalost, 22. 3. doživio strašan potres, koji je pričinio ogromnu štetu na više od 26.000 objekata, čije će se posljedice još dugo sanirati. Budući da svi veliki projekti, poput IN Music festivala, računaju sa znatnom lokalnom finansijskom potporom, najviše ova okolnost – iako još nema takvih informacija – može biti presudna za ovogodišnju sudbinu zagrebačkog festivala. Dakle, nikakvo iznenađenje neće biti ako organizator bude primoran na otkazivanje.

EXIT 2.0 najavljen je za termin od 9. do 12. 7. i njegovu dominantnu publiku čine muzički fanovi iz cijelog svijeta. Vrlo šaroliki programi i stotine izvođača, procjenjujemo, ne dovode u pitanje organizaciju Exita (koji je, uz to, finansijski vrlo stabilan) čak i ako bi ostali bez neke od velikih zvijezda kao što su David Gueta, Fatboy Slim, Marky Ramone ili Kosheen. Jedini razlog za brigu mogu biti restrikcije putovanja, ako ih još bude u najvećim zemljama.

Najveći festival u Bosni i Hercegovini, OK Fest na Tjentištu, planiran je u terminu od 17. do 19. 7. i ima četiri izvođača koji dolaze iz bijelog svijeta, Alice Merton, Apocalyptica, Asian Dub Foundation i Kultur Shock.

Svi oni čine važnu potvrdu internacionalnog rejtinga OK Festa, ali osobno nam je privlačniji regionalni lineup, od Urbana, Majki i Rundeka do Zostera, Van Gogha i Buč Kesidija. Dodajući tome činjenicu da ovaj festival najveću posjetu ima među publikom iz regiona, čini nam se da je, bar u ovom trenutku, njegovo održavanje vrlo izvjesno.

Iz našeg današnjeg razgovora sa prvim čovjekom festivala, Dubravkom Suvarom, izdvajamo njegovu prvu rečenicu: Tim OK Festa je optimističan.

– Sve pripreme za festival obavljamo prema planovima, – kaže Suvara i dodaje – Svakodnevno smo u kontaktu sa asocijacijom festivala i, naravno, sa domaćim institucijama koje prate i procjenjuju rizike u vrijeme pandemije, pa smo spremni za adekvatnu reakciju. Kako sada stvari stoje, OK Fest ne bi trebao biti ugrožen, ali mi smo spremni i za alternativu da se festival održi u avgustu ili početkom septembra.

Zanimljiv je i podatak da je najveći broj ulaznica za OK Fest prodan još prije prvih objava o izvođačima (što govori o povjerenju publike prema organizatoru), a da u zadnjih mjesec dana, otkako je pandemija promijenila cijeli naš život, još nije bilo nikakvih zahtjeva za povraćaj novca za kupljene ulaznice.

– Zdravlje jednog festivala određuje se njegovim odnosom prema publici. Naš je najodgovorniji, što znači da publika OK Festa nema nikakvu brigu u vezi s kupljenim ulaznicama, – naglašava Dubravko Suvara.

Za epilog ove priče: puno toga, nakon što se svijet izbori sa pandemijom, neće biti kao prije. No, mi smo, ovdje, u strašnim devedesetima, već proživjeli ‘otpor duha’, to da se u najkritičnijim vremenima ne prepustimo beznađu. Zato je, među ostalim, svaki festival neprocjenjivi biser i svaki će, kad god se održi, biti slavljenje života.