Muzički PR i kako ga savladati – Indirekt showcase konferencija u Beogradskom Marketu

Brbljaonica Muzika - regija Show Time

Muzički festival “Indirekt” peti put ove godine održava se na nekoliko lokacija u Beogradu i osim koncerata ima u fokusu razgovore, radionice, panele na veoma zanimljive teme u sve atraktivnijem prostoru – Beogradski Market.


Prvi panel bio je na temu “MUZIČKI PR I KAKO GA SAVLADATI” gde su sagovornici bili stručnjaci iz svojih oblasti ili novinari koji poznaju sve odnose sa javnošću u moderno doba gde vladaju društvene mreže. Ispred agencije “Kontra” koja i organizuje “Indirekt” moderator razgovora bio je Nikola Jovanović, a sagovornici: Anja Zelić (Belgrade Beer Fest), Sagor Mešković (Exit Festival), Edo Plovanić (Muzika.hr), Marko Spalević (Naxi Radio) i Barbara Garčević (Preventer).
Public relations ili odnosi sa javnošću u muzičkom svetu u Srbiji i regionu uzeli su maha, i na ovoj sesiji sagovornici su demistifikovali samu profesiju koja ima za cilj da najvažnije vesti pusti u etar i dopre do što više ljudi i kulturnih (muzičkih konzumenata).

Anja Zelić jedan je od najzaposlenijih muzičkih PR menadžera u Srbiji, stoji iza Beer festa, ali i najnovije “Cloud” platforme gde su prvi put na istom mestu – Ušću, organizovani festivali “Music Week” i “Noć muzike”, pod zajedničkim “krovom” serije manifestacija.
Ana napominje da se dešava da danas novinari često samo urade “copy paste” funkciju kada im ona pošalje svoje PR saopštenje, i onda dolazi u situaciju da isti svoj tekst vidi u nekoliko desetina različitih medija. Po Anji, novinar je taj koji bi trebalo da taj tekst obradi, preradi, napiše na svoj način, i onda tek da plasira u javnost. Ovako, klonirani tekstovi nisu pravo rešenje. Edo Plovanić kaže da takve PR objave koje je pre njegovog portala objavilo već 20 drugih medija, on odmah baca, jer zašto bi i on stavljao jedno te isto kada su ga drugi preduhitrili i to više nije nikako sveža vest.

Nikola Jovanović je skrenuo temu na problem kako danas plasirati upravo informacije o nepoznatom bendu ili nekom koji tek stasava, što je mnogo teže nego biti PR jednog Neleta Karajlića, čiji je PR menadžer upravo Anja, radila je kampanju za njegov veliki koncert na stadionu Tašmajdan, kao i promociju njegovih romana “Solunska 28” prvi i drugi deo.
Anja je ispričala i svoje iskustvo kao PR tako ogromnog zahvata kakav je Beer fest, koji već 17 godina okuplja ljubitelje rok muzike, i postao je pretežno muzički festival, ne pivski, a onda je ovog leta usledio spomenuti “Cloud”. Ona napominje da su to bili drugi pravci van rok muzike gde preovladava novi žanr u muzici – trep, a bilo je dana kada je pop i folk muzika. Anja daje primer jedne Maje Berović koja je okupila bez problema skoro 130 000 ljubitelja, što smatra danas poražavajuće za omladinu, i da je samo ta trep zvezda najavila izjave za medije, ostali učesnici nisu, to ih jednostavno ne zanima. I novinari su naravno bez problema uredno sačekali tu konferenciju za medije zakazanu u pola tri ujutru.


Sagor Mešković, poznati i iskusni PR menadžer u muzici, karijeru je započeo i kao promoter, organizator koncerata, a onda je prešao u odnose sa javnošću, za razne produkcije i agencije gde se ističe čuveni “Avalon”, da bi prešao kasnije u EXIT. On smatra da nije potrebno u svim medijima najavljivati sve moguće događaje, odnosno da nije nužno puštati svuda te informacije, već paziti na ciljnu grupu. Primera radi, ne mora da se tehno žurka najavljuje u “Večernjim novostima”, jer ima adekvatnijih medija za takav događaj. Na pitanje jedne dame iz publike zašto ne slati svima info pa čak i Novostima o tehno noći, Sagor smatra da može da se šalje svima, samo neće biti istog efekta kod gledaoca.

Što se tiče odnosa sa novinarima, uvek se setim priče oko Džonija Rotena (Sex Pistols), koji ima taj zahtev da ima intervju sa novinarima 45 minuta” – objašnjava Sagor. – “I taj intervju on radi samo putem telefona, i ne može da bude ispod tih 45 minuta. Samim tim, ako nema novinar šta da priča toliko sa Rotenom, intervjua neće biti.”
Anja je oko te teme rekla da danas dosta muzičari daju intervjue putem emaila i samim tim dolazi do cele provere oko tih pitanja, što ide za muzičare dosta lakše.
Sagor je dao i primer alternativne underground grupe “Repetitor”:
“Bend Repetitor koji ne daje toliko izjave za medije dao je intervju jednom portalu, koji je negde radakcijski sličan recimo Kuriru. I tu je nastao zaista bum, sam intervju je bio zaista ogroman, i dobar, i oni su time završili sve, dalje ne moraju da daju izjave sledeće dve godine. Iako su oni underground bend, to je bio veliki odjek i imao je efekta”.

Inače, Sagor je dao razliku između mainstream i alternative – ovi prvi su oni koji nikome ne smetaju, svih ih vole, kao pop zvezde Aleksandra Radović, Sergej Ćetković ili Vlado Georgiev. Ovi drugi su neki koji eto nekima smetaju i nisu popularni u pravom smislu reči.

Edo Plovanić (Muzika.hr) smatra da neki bendovi u Hrvatskoj, kao jedan trep sastav, odmah žele da pucaju na visoko, da dobiju glavnu binu i najjače medije, a to se tako ne radi. Mora se ići korak po korak, i ne smeju da novi bendovi sa jednim albumom ili tek par singlova očekuju da budu u centru zbivanja. Marko Spalević (Naxi Radio) koji stoji iza PR kampanja za Aleksandru Radović davao je viđenje svog iskustva u toj poziciji, kao i Barbara Garčević.
Sagor je dao akcenat na drutvene mreže kako funkcionišu po objavama korisnika:
“Najviše se piše i kači na socijalne medije, i vi kada nešto napišete, dugo, kratko, objavite, vama je odmah urednik upravo Facebook, ili Instagram, Twiter. Imate u redakcijama urednike, ali ovde, vaš jedini i glavni urednik je upravo ta mreža! Tako vi kada objavite nešto na svom postu, vi automatski postajete neka vrsta PR-a, svoj PR, jer se obraćate javnostima, širite informacije da budu dostupne svima”.

Drugi panel “Društvene mreže za muzičare” bio je manje interesantan za širu populaciju, predavač sa Power point prezentacijom Miloš Dimić ispred agencije “Pioniri Communications” prikazao je statističke analize koje su društvene mreže najpopularnije među muzičarima. Tako publika i sve javnosti najviše koristi Facebook, onda je tu Instagram, Twiter, Snappchat. Kroz jedan školski čas putem statističkih podataka napravljena je ozbiljna analiza stranih i regionalnih muzičara koji sami sebi kreiraju PR, upravo putem social networks.
Važno je i paziti KADA objaviti post, story, u koje doba dana, da li da se postuje ujutru ili uveče, pred spavanje, kada se najviše koristi mreža, sve se detaljno analizira i posmatra.
Na primeru nekih bendova, solo muzičara preko okeana ili popularnih imena kod omladine, važno je odrediti da li se informacije o samom bendu puštaju preko website platformi, ili FB, i cela socijalna mreža zasniva se na ciljnim grupama koji prate mnoge muzičare.

Dosta interesovanja je ovog dana izazvao i panel kao razgovor sa osnivačem EXIT festivala Dušana Kovačevića, povodom 20 godina koji se bliže upravo tokom 2020.

– Nastaviće se … –