Revolucija dvotočkaša: e-romobili – urbani hit (i moguća noćna mora)

21. vijek Lifestyle Magazin Tehnologija

Električni romobili za samo nekoliko godina postali su ultimativni hit u svijetu, prihvaćen i u svim našim gradovima kao idealno rješenje za efikasnu i jeftinu mobilnost, ali i privlačna zabava. No, njihova sve veća brojnost nameće pitanje – može li nečija ugoda drugima postati noćna mora?

Revolucija električnih dvotočkaša započela je prije 20 godina, kada je Amerikanac Dean Keiman izumio je e-skuter na dva kotača bez kormila i nazvao ga Segway (engl. slijediti).

Opisan kao ‘personalni transporter’, Segway je bio inovativno i atraktivno prijevozno sredstvo u velikim gradovima, posebno popularno među turistima i policajcima. Izgledao je poput kolica za vrt sa dugom ručkom fiksiranom na platformi s dva poveća uporedna kotača i makar se činilo da je teško na njemu održavati ravnotežu, posebna tehnika balansiranja učinila ga je jednostavnim za korištenje.

No, revolucija se, ipak, nije dogodila i upravo je ovih dana objavljeno da se Segway prestao proizvoditi, jer zbog nešto većih dimenzija i beznačajne brzine nije toliko prihvaćen kako se predviđalo.

Segway za turistički obilazak Splita

I onda na njegovo mjesto prije par godina počinje stizati ”veličanstvo e-romobil”, električna verzija skoro već zaboravljene zabave za djecu – romobila.

Puno manjih dimenzija i puno lakši od Segwayja, jednostavni za korištenje u gužvama, sklopivi i vrlo praktični za slučaj da neki dio puta treba proći pješice, te relativno jeftini – električni romobili su ekspresnom brzinom postali ultimativni hit za gradsku mobilnost. Dodajući tome da su i ekološki i finansijski savršeni za gradske gužve, e-romobili su postali idealno personalizirano prijevozno sredstvo.

Sve prednosti – mala težina, jednostavnost korištenja, izbjegavanje mukotrpnog traženja parking mjesta, minimalni troškovi održavanja i opcija da se koristi za brzi prijevoz bez napora ili rekreaciju odgurivanjem nogom – učinili su da električni romobil zaista postane revolucija.

Tu činjenicu potkrepljuje i sve dinamičniji trend iznajmljivanja električnih romobila, čije tržište u nekim zemljama buja i tvrtkama koje ih iznajmljuju mahnito raste vrijednost.

U međuvremenu, njemački automobilistički gigant Audi objavljuje da je u svoju liniju električnih vozila ”e-tron” odlučio uvrstiti i električni romobil. Audijevi inženjeri su u koncept klasičnog romobila unijeli i neka inovativna rješenja, pa bi njihov Audi e-tron Scooter trebao spojiti najbolje od romobila i skateboarda.

I on će biti sklopiv i prenosiv, masa će mu biti oko 12 kilograma, brzina koju će postizati je oko 20 km/h, a doseg s jednim punjenjem baterije će mu biti oko 20 kilometara.

No, Audijev scooter će imati četiri kotača, kao skateboard, a i položaj vozača će biti sličniji onome na skejtu nego na romobilu. Tako se na njegovu vertikalnom stupu neće nalaziti upravljač, nego samo ručka za pridržavanje, skretanje će se izvoditi naginjanjem tijela i promjenom težišta, dok će druga ruka vozača biti slobodna za balansiranje ili davanje signala drugim učesnicima u saobraćaju.

Ukratko: električni romobil postaje must-have urbanog života. No, rapidno povećanje njegovog prisustva počinje sve više nametati i neka pitanja sigurnosti.

Električne romobile zakon tretira kao pomoćno pješačko sredstvo, iako im je brzina pet-šest puta veća (prosječna brzina kretanja odraslog čovjeka je oko pet km/h), što znači da im vožnja nije dopuštena ni po gradskim cestama ni po biciklističkim stazama. Upućeni su, dakle, na pješačke zone. A potencijalna opasnost nije bezazlena.

Vjerovatno ste već makar jednom doživjeli da pored vas projuri bešumni e-romobil, koji nikakva prijetnja nije kada se kreće vama u susret, ali može biti ako dolazi iza leđa. Pješačke zone u gradskim centrima do sada su bile zone potpune sigurnosti hodača, a s rapidnim povećanjem romobilista, sada bi trebali brinuti o slobodi svog kretanja. Ili bi o tome morali brinuti oni koji voze romobil?

Zbog potpunog izostanka regulative, na to je teško računati. Kako god, u nekim od najvećih gradova već se čuju inicijative o hitnim mjerama koje bi trebale spriječiti nezgode. Sudar pješaka i nekoga ko se kreće 25-30 kilometara na sat nimalo nije naivan.