sexy video

Pro et contra – postoji li danas ‘prljava muzika’

Brbljaonica Muzika - regija Show Time

Davne 1955. čuveni radio WABB iz Alabame dobio je više od 15.000 pisama slušatelja zbog ‘prljave muzike’, r&b i rock pjesama. Gdje bi, u tom kontekstu, spadale današnje pjesme ‘Ti me drogiraš’ Mimi Mercedez ili ‘Zli kurac’ Krankšvestera?

Spomenuti američki radio je odmah obećao da će cenzurirati sve kontroverzne sadržaje, a posebno rhythm and blues, koji je bio karakteristični izraz crnih muzičara.

Cenzura, diskografska ili urednička, stalno se događala u popularnoj muzici diljem svijeta, pa ćemo podsjetiti samo na par primjera iz naše prošlosti.

Za LP Bijelog dugmeta “Bitanga i princeza” (1979.) u Jugotonu nije prihvaćeno dizajnersko rješenje Dragana S. Stefanovića za omot – fotografija na kojoj je u prvom planu bila ženska noga koja šutira muškarca u međunožje i umjesto njega pojavila se slika ženskog lica s nevješto montiranim bijelim dugmetom kao naušnicom. Diskograf je zahtijevao i promjene u nekim pjesmama: u stihu “A Hrist je bio kopile i jad” (balada “Sve će to mila moja…”), riječ Hrist morala je biti zamijenjena sa “on”, a stih “Koji mi je moj” (pjesma “Ala je glupo zaboravit njen broj”) izbačen je – kao psovka!

Na ploči Riblje čorbe “Kost u grlu” iz iste godine pjesma “Mirno spavaj” donijela je glavobolju urednicima PGP-a: nakon što je već bila puštena na tržište, zaključili su da stih “Popij svoje sedative” asocira na drogu, pa su album povukli iz prodaje, a Bori naložili da ga promijeni u “istakni sve detalje”. Stotinjak prodanih ploča s originalnim tekstom postale su tražene na kolekcionarskom tržištu, premda je kasnije objavljen i singl s originalnim tekstom.

Još provokativnije stihove Bora Đorđević je napisao za album “Mrtva priroda” (1981.): “za ideale ginu budale” i “kreteni dižu bune i ginu” (pjesma “Na Zapadu ništa novo”). Skopska boračka organizacija je tražila zabranu prodaje albuma, a afera je okončana tek kada je iza grupe stao predsjednik boračkih organizacija na državnoj razini. Svejedno, u Sarajevu je koncert grupe, početkom naredne godine, održan tek kada je Bora potpisao izjavu da sporni tekst pjeva na vlastitu odgovornost, dok je tuzlanski, dan kasnije, bio otkazan.

Takve političke i moralističke cenzure danas se čine smiješnima. Što ne znači da se nikako ne događaju.

Ako ste poslušali stihove pjesme Mimi Mercedez – nove uzdanice beogradske hip hop scene, koja se služila još brojnim drugim pseudonimima, kao Jovanka Oroz, Guda iz Huda ili Sestra drugarica – sigurno vas nisu sablaznili, jer se na brojne slične više ni ne osvrćemo.

Drugačiji, do kraja ‘’prljavi’’ su stihovi Krankšvestera, aka Sett & 3ki Stil, osiječkog hip hop dvojca, u pjesmi čiji se spot pojavio prije par dana.

Krankšvester je već poznat po vulgarnim i sarkastičnim tekstovima, a novi broj, tri mjeseca poslije singla ‘’Gaber’’, još jedna je najava albuma radno nazvanog ‘Bravo Hits 4’, koji bi svjetlo dana trebao ugledati do kraja godine. U njihovoj diskografiji do sada su upisana tri albuma i jedan kompilacija, no zbog eksplicitnih tekstova ništa od tih tema ne stiže do televizije i radio programa. Zato je tu YouTube kanal, na kojem spotove Krankšvestera pogleda i stotinjak hiljada ljudi.

Baš tu, s internetom i otvorenim audio/video servisima, snaga cenzure je u najvećoj mjeri nestala. Ostalo je na pojedinačnom sudu svakog slušatelja da sam procijeni je li za ili protiv.