Rock kultura: od krune na glavi do prosjačkog štapa

Brbljaonica Show Time

Rock se negdje i društveno i institucionalno itekako cijeni ne samo kao vrlo profitabilan, već se njegovim vrhunskim akterima dodjeljuju i plemićke titule. No, što se ide južnije, stanje je (zašto li?) sve tužnije…

Krenimo od vrha.

Britanski Odjel za međunarodnu trgovinu (DIT – Department for International Trade) ponovno pokreće projekt u partnerstvu sa BPI (British Phonographic Industry) da se pomogne izvođačima iz cijele Velike Britanije da postignu globalno priznanje i iznos do 2,8 miliona funti će biti dostupan u grantovima za muzičare i nezavisne izdavače, a namijenjeni su povećanju izvoza njihove muzike na inozemna tržišta.

Malim i srednjim muzičkim kompanija će biti dodijeljena bespovratna sredstva u rasponu od 5.000 do 50.000 £, sa ciljem promocije britanskih umjetnika širom svijeta.

Razlozi su jasni: Britanija je, nakon SAD-a, najveći izvoznik muzike u svijetu i samo prošle godine britanska su djela zauzela pet mjesta na globalnoj top listi 10 najprodavanijih albuma. Finansijski efekat glasi: UK muzička industrija je u 2015. godini donijela preko 4 milijarde funti profita (statistika je jako spora disciplina, pa će se na rezultate u prošloj godini još čekati).

Za bolje razumijevanje te četiri muzičke milijarde u Britaniji, to je 9,2 milijardi KM, što je ravno trećina sveukupnog BDP-a u Bosni i Hercegovini u istoj godini.

music_and_money

A sada južnije…

U Hrvatskoj se te iste 2015. godine dogodilo nešto ravno čudu: prvi put je i rock uvršten u državno sufinansiranje kao javna potreba u kulturi! Tada su bili definirani jasni kriteriji finansiranja te je ukupno odobren iznos potpore od 1.195.000 kuna. Ne za rock, nego za sve javne kulturne potrebe, ali suština je da se i rocku institucionalno, makar i posredno, konačno priznao status kulture.

Ali, bajka sa sufinansiranjem rocka nije potrajala. Odobreni iznos odmah je bio umanjen za 40% od inicijalno predviđenog budžeta za njegove programe. Što je bio samo uvod u to da ga državni činovnici vrate tamo gdje oni misle da pripada – u sirotište.

Na nedavno održanoj tribini u Zagrebu ”Rock je kultura!”, u organizaciji Udruge Promo (koja okuplja značajne koncertne organizatore i muzičke klubove) objavljeno je: nakon koraka naprijed 2015. godine, sa dolaskom 2017. napravljena su dva koraka unatrag – ukupni odobreni iznos je smanjen na 929.000 kuna, za rock muziku budžet je 64% manji nego dvije godine ranije, a svi dogovoreni kriteriji se ignoriraju.

Gdje je rock kultura u društvenom kontekstu najbolje pokazuje ovaj podatak: finansijski (za državu) rock vrijedi 0,37 posto svih javnih potreba u kulturi koje će se sufinansirati.

No Pasaran! Udruga Promo će se dalje boriti, ali…

rock-je-kultura

Pa još južnije…

Sve što ne znaš, pitaj Google.

Na utipkani pojam ”državna podrška za rock muziku u BiH” i ”državna podrška za rock muziku u Srbiji”, da je mogao – Google bi prasnuo u smijeh.

Ali, zato je Google od 2011. zatrpan temama koje se mogu svesti na ovo: Zemaljski muzej Bosne i Hercegovine, kao jedna od najvećih i najuglednijih znanstveno-kulturnih institucija u jugoistočnoj Europi, nakon 125 godina svoga postajanja, mogao bi prestati s radom. Slična bi sudbina mogla zadesiti i ostalih šest bh. kulturno-znanstvenih institucija: Historijski muzej, Muzej književnosti i pozorišne umjetnosti, Kinoteku, Umjetničku galeriju, Nacionalnu i univerzitetsku biblioteku i Biblioteku za slijepa i slabovidna lica.

Pet godina je Zemaljski muzej stvarno bio zaključan, pa je otvoren 2015., da bi u jesen prošle godine privremena uprava objavila da njegov status nije riješen i da u konačnici uz način na koji djeluje ne može opstati.

Ovo su samo ilustracije uz koje smo posredno došli do tvrdnje – pop i rock kultura u institucionalnom smislu u BiH ne postoje! Federalno ministarstvo kulture sporadično finansijski podrži pojedinačne rock programe, ali ne i sistemski i na osnovu jasne strategije i kriterija. Čak ni preglede ko jeste, a ko nije dobio potporu u prošlim godinama nismo mogli otvoriti na stranici Ministarstva.

Ministarstvo

Prema prvim indicijama, stanje ni u Srbiji nije bolje.

Odnos institucija prema rock kulturi je proizvoljan i samo smo jednu naznaku pronašli da bi stanje (možda) moglo početi da se popravlja.

Prije tri godine u Beogradu je osnovan Institut za savremenu umetnost, koji je među prvim projektima ustanovio Rock muzej. Njegov zadatak je da istraži i vrednuje sve ranije domete rock kulture i na tim temeljima gradi njenu budućnost.

Međutim, najvažniji detalj glasi – Institut je građanska inicijativa. Istina, podržan je novcem iz budžeta Sekretarijata za kulturu Beograda, 2015. i 2016. godine, te Ministarstva za kulturu i medije, 2016. godine, ali to nije garancija sistematične politike u kulturi usmjerene (i) ka rocku.

Zaključak…

Kao odgovor na pitanje postavljeno u podnaslovu, mogući odgovor je: ako onima koji o svemu odlučuju nije previše stalo ni do toga ima li narod hljeba za preživjeti, za rock kulturu, kao i svaku drugu, sigurno im se živo… od srca smije.

P.S. Ovaj tekst je polazište za istraživanje i analizu položaja rock kulture u spomenutim zemljama, koje će partnerski započeti portali Glas.ba i Vremeje.rs iz Srbije.

long live rock and roll