bob-marley-one-love-peace-concert-1978

Vremeplov: Muzika u politici ili politika u muzici?

GPS za dušu Vremeplov

Dva zanimljiva događaja vezana su za današnji datum, 22. april, a oba imaju konekciju sa politikom, iako sa suprotnim predznakom – ‘One Love Peace’ Boba Marleyja i nevjerovatne provokacije ljubljanske grupe Laibach.

Pretpostavljamo da su jučerašnji jubilej – 20 godina winampa! – obilježile nebrojene radio stanice čiji muzički program ovisi o ovo media playeru, odnosno programu za reprodukciju audio i video datoteka. Prvi WinAMP 0,20 je stvorio Justin Frankel, američki programer, koji je imao 19 godina u vrijeme kada je 21. 4. 1997. program prvi put predstavljen.

A što se današnjeg datuma tiče, među nekoliko zanimljivih događaja, izdvaja se, na prvom mjestu, ”One Love Peace Concert“, koji je 22. 4. 1978. priređen u Kingstonu na Jamajci radi smirivanja “građanskog rata političara”. Nazvan u to vrijeme i ”Woodstock trećeg svijeta”, okupio je 15 izvođača, među kojima su bili Peter Tosh, Big Youth, Dennis Brown i Bob Marley sa grupom Wailers, naravno, u završinici izvodeći devet numera. Na samom kraju, na poziv Marleyja, na scenu su izašli dvojica glavnih sukobljenih političara i rukovali se (scena na naslovnoj fotografiji, koja je svojevremno opisana kao ‘Powerful Photos That Changed The World’).

Jedan je od tih političara bio je Michael Manley (socijal-demokratski People’s National Party), a drugi Edward Seaga (Jamaica Labour Party), čije su stranke bile u žestokom sukobu.

Nažalost, mirovni koncert nije doveo do kraja političkog nasilja. Sljedeće izborne godine, 1980., na Jamajci se dogodilo 889 ubistva, 500 više u odnosu na prethodnu. Apsurdno i ironično – dva organizatora koncerta pomirenja također su bili među ubijenima.

Drugi politički ‘spektakl’ priredio je Laibach, 22. 4. 1983. u Dvorani svobode u Ljubljani, zajedno sa gostima iz Engleske, industrial bendom Last Few Days i post-punkerima 23 Skidoo.

Kontroverzni Slovenci su tada priredili prvu u nizu provokacija: publici je za zagrijavanje prije koncerta pušten snimak – laveža i režanja pasa! Tri godine poslije Titove smrti poruka je bila jasna.

Sljedeći (i opet šokantan) nastup Slovenci su izveli već sutradan u Zagrebu, na Bijenalu nove muzike, a nazvali su ga “Mi kujemo bodočnost“. Za vrijeme Laibachovih izvedbi je uporedo prikazivan pornić i na drugom platnu film “Revolucija još traje”. Kada su se u jednom trenutku istovremeno pojavili muški spolni organ u porniću i Tito u dokumentarcu, milicija je prekinula koncert.

Epilog je poznat – Laibach je godinama bio diskreditiran i zabranjeni su mu i nastupi i upotreba naziva grupe (što je bio njemački naziv za Ljubljanu).

Na kasnijim brojnim izvedbama ”Mi kujemo bodočnost” Laibachu više nisu bili interesantni ni Tito i pornić, ali su video ilustracije i scenografija uvijek preispitivali očekivanu ‘budućnost’.